Hoogleraar Ruimtelijke Informatica Henk Scholten is, samen met zes anderen, genomineerd voor de Huibregtsenprijs 2012 voor het beste Nederlandse onderzoek ‘dat opvallend wetenschappelijk vernieuwend is en dat uitzicht biedt op een waardevol maatschappelijk effect’.

Henk Scholten heeft de nominatie in de wacht gesleept voor zijn onderzoek binnen het Spatial Information laboratory, het interfacultaire onderzoeksinstituut op het gebied van ruimtelijke informatie dat gevestigd is bij de afdeling Ruimtelijke Economie, Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde. Met name het onderzoek op het gebied van de rol van informatievoorziening bij de inrichting van crisisbeheersing (GDI4DM) werd benoemd en geroemd door de jury: “De onderzoeksgroep van Henk Scholten verricht innovatief multidisciplinair onderzoek naar de wijze waarop tijdens een crisis de informatie kan worden gedeeld tussen de vele partijen die betrokken zijn bij crisisbeheersing. Het toenemende maatschappelijk belang van dit thema wordt onderstreept door de vuurwerkramp in Enschede (2003) en de chemische brand in Moerdijk (2010). Op basis van inzichten uit het GDI4DM is het informatie- en communicatiesysteem Eagle ontwikkeld, dat is verkozen tot het landelijke crisisbeheersingssysteem. Het uitstekend gepresenteerde GDI4DM is zeer nuttig en waardevol.”.

Op de dertiende Avond van Wetenschap & Maatschappij (thema Complexiteit) op 29 oktober in de Ridderzaal in Den Haag, wordt bekendgemaakt wie de prijs wint: een cheque ter waarde van € 25.000 en een bronzen sculptuur van Wil van der Laan.

Henk Scholten en SPINlab genomineerd voor de Huibregtsenprijs 2012
Tagged on: