Uit 40 inzendingen zijn drie datasets genomineerd voor de Nederlandse Dataprijs voor humaniora en sociale wetenschappen, jaarlijks uitgereikt door DANS-KNAW. Het Geoplaza dataportaal van de Vrije Universiteit Amsterdam is een van de drie genomineerden “De drie genomineerde datasets hebben stuk voor stuk iets vernieuwends, iets aantrekkelijks en ook iets maatschappelijks.” aldus de jury.

Geoplaza is een door de universiteitsbibliotheek van de Vrije Universiteit in samenwerking met het SPINlab (Spatial Information laboratory) gecreëerd portaal om toegang tot geografische datasets (GIS) te verlenen. Door middel van dit portaal kunnen uiteenlopende GISbestanden worden geraadpleegd, zoals bijvoorbeeld gedigitaliseerde en gegeorefereerde historische kaarten en raster- en vectorbestanden van het Kadaster of het CBS.

Op 18 oktober wordt de winnaar van de Nederlandse Dataprijs bekend gemaakt. De uitreiking van de prijzen vindt plaats bij NWO in Den Haag.
Zie de E-data & Research nieuwsbrief, p.8 van DANS-KNAW, of volg de bovenstaande link naar de DANS-website voor meer informatie over de prijs en de uitreiking.

Geoplaza UBVU-SPINlab genomineerd voor Nederlands Dataprijs DANS-KNAW
Tagged on: